어릴 적부터 '국악 신동'으로 불리며 한국 전통 음악의 계승자로 주목받던 송소희가 이제는 자신만의 독창적인 음악 세계를 구축하며 싱어송라이터로 화려하게 비상하고 있습니다. 경기민요의 맑은 음색을 바탕으로 전통과 현대를 아우르는 그녀의 음악적 여정과 화제의 곡 'Not a Dream'이 탄생한 비하인드 스토리를 함께 살펴보겠습니다.
송소희는 어린 시절부터 '국악 신동'으로 불리며 화제를 모았습니다. 초등학교 1학년이던 2004년 '전국노래자랑'에 처음 참가해 '오돌또기'를 불렀고, 5학년이던 2008년에는 '창부타령'으로 연말 결선에서 대상까지 차지했습니다1. 이후 단국대 국악과에 진학해 경기민요 소리꾼으로 활발히 활동했지만, 그 안에서 그녀는 채워지지 않는 갈증을 느꼈습니다.
"왜 음악을 해도 해소되지 않는 감정이 느껴지는 걸까?" 스스로에게 질문을 던진 송소희는 민요라는 '클래식'이 정답을 향해 가는 장르라고 생각했습니다1. 정해진 틀 안에서는 자신을 자유롭게 표현하기 어렵다고 느꼈던 것이죠.
"전 좀 '이단아' 같은 성격을 가지고 있거든요. 민요라는 클래식은 정답을 향해 가야만 하는 장르여서 정해진 틀이 있는데, 그 틀 안에서는 저를 표현할 수 없다고 생각했다"2
이런 고민 끝에 송소희는 서양음악을 공부하기 시작했고, 미디(컴퓨터 음악 프로그램)로 곡을 만들고 가사를 쓰기 시작했습니다. 놀랍게도 이 과정에서 오히려 경기민요에 대한 자부심도 더욱 커졌다고 합니다.
"서양 음악을 공부하면서 미디로 곡도 써보니까 감정이 해소되더라. 그와 동시에 원래 하던 경기 민요에 대해 '정말 멋진 음악이구나'라는 자부심도 생겼다"29
송소희는 자신만의 방식으로 새로운 음악적 도전을 시작했습니다. "그럼 본캐(본 캐릭터)와 부캐(부 캐릭터)로 나눠보자. 본캐는 경기민요 하는 사람, 부캐는 싱어송라이터"라는 아이디어에서 출발한 것이죠1. 이것이 바로 싱어송라이터 송소희의 시작이었습니다.
2022년 '구름곶 여행', 2023년 '인포데믹스', '세상은 요지경' 등 자작곡 싱글을 잇따라 선보였고, 마침내 2024년 4월에는 첫 미니앨범 '공중무용'을 발표했습니다1. 이 앨범에는 사랑을 주제로 한 4곡이 수록되어 있으며, 각 곡마다 서로 다른 시간과 공간을 배경으로 하고 있습니다.
송소희는 국악을 현대식으로 표현하고자 꾸준히 노력해왔습니다. 어린 나이부터 국악 신동으로 불리며 이름을 알렸고, 대학교에서도 국악을 전공하며 전통 음악에 대한 깊은 애정을 이어왔습니다8. 그러면서도 한계를 깨고 자신이 나아갈 새 장르를 개척하고자 했죠.
"경기소리는 맑고 청아한 음색으로 꾀꼬리처럼 노래하는 장르예요. 그동안 갈고닦은 기술을 창작음악의 적재적소에 레고 조립하듯 넣어보는 재미가 있었죠."1
2024년 송소희는 미발매곡 'Not a Dream'의 라이브 클립 영상을 공개하며 대중의 폭발적인 반응을 얻었습니다. 몽환적인 분위기의 무대, 독창적인 국악 보컬 스타일을 아일랜드풍 음악에 녹여낸 이 곡은 공개 10일 만에 조회수 100만 회를 돌파하고, 이후 무려 870만 뷰를 넘어서는 기록적인 성과를 거두었습니다5.
'Not a Dream'은 지난해 12월 열린 송소희의 첫 단독 콘서트 '풍류(風流)'에서 처음 선보였으며, "마음 놓고 기뻐할 수 있는 순간이 많기를 바라는 마음으로 만든 곡"이라고 합니다3.
이 곡의 음악적 특성은 매우 독특합니다. '공중무용'의 신비로운 분위기와 고조되는 진행을 연장하는 한편, 아일랜드 음악가인 돌로레스 오리어던이나 엔야가 떠오른다는 평들처럼 가창의 기교와 장식에 많은 공을 들였습니다5.
곱고 청아한 음색이 특징적인 경기민요의 스타일은 'Not a Dream'의 청명하고 벅차오르는 분위기와 한껏 어울리며, 길게 늘인 음절에서 시김새를 통해 소리의 진행을 이채롭게 꾸며주는 송소희의 표현력은 한껏 빛납니다. 후련한 기분을 잔뜩 안겨주는 후렴구에서 이러한 특징이 가장 두드러집니다4.
"마음을"과 "놓아" 또 "이곳에서"와 "날 불러" 사이의 격한 변화를 눈치챌 새도 없이 매끄럽게 방향을 바꾸는 흐름은 청자를 송소희의 감정적 여정으로 인도합니다.4
송소희의 크로스오버 음악은 전통 국악의 본질을 지키면서도 현대적인 사운드와 퍼포먼스를 가미하는 것이 특징입니다6. 그녀는 경기민요와 남도민요 등 전통 국악을 기반으로 하면서도, 일렉트로닉 음악, 팝, 록, 클래식 등과 융합하는 시도를 끊임없이 해왔습니다.
송소희의 음악에서 또 하나의 특징은 국악 악기와 서양 악기의 조화로운 사용입니다7. 그녀의 공연에서는 가야금, 장구 같은 전통 악기와 기타, 피아노 같은 서양 악기가 함께 연주되며 독특한 음악적 색채를 만들어냅니다.
이런 송소희의 변신은 대중에게 신선한 충격을 주었습니다. 그는 국악의 매력을 유지하면서도 현대적인 감각을 가미해 이를 재해석하는 방식으로 새로운 가능성을 보여주었습니다8. "국악도 락이다"라는 반응을 이끌어내며 국악에 대한 새로운 시각을 제시했죠.
송소희의 음악적 여정은 전통과 현대의 경계를 넘어 한국 음악의 새로운 지평을 열고 있습니다. 그녀는 국악인들과 대중음악 동료들 모두에게 응원받고 있으며, "음악의 다양성을 위한 큰 한걸음이 될 것 같다"는 평가가 그녀에게 큰 힘이 된다고 합니다1.
"앞으로 또 어떤 음악을 할지 모르겠지만, 사람들의 음악 플레이리스트를 좀 더 다양하게 만들고 싶어요."1
송소희의 이러한 도전은 단순히 개인적인 음악적 만족을 넘어, 국악과 현대 대중음악 사이의 경계를 허물고 더 많은 사람들이 한국 전통 음악의 아름다움을 접할 수 있는 기회를 제공하고 있습니다.
일생 대부분을 보내왔던 경기민요의 세계에서 빠져나와 "구름곶 머리에 종소리 나더니 꿈을 가로질러" 시작했던 송소희의 여정은 그동안 망망한 대해를 거치고 어두운 물결의 진한 바다를 거슬러, 'Not a Dream'에서는 어느새 "구름곶 너머"까지 도달했습니다4. 앞으로 그녀가 들려줄 새로운 음악과 보여줄 예술적 성장이 더욱 기대됩니다.
여러분도 송소희의 음악을 들으며 전통과 현대가 만나 만들어내는 새로운 음악적 감동을 경험해보시는 건 어떨까요? 'Not a Dream'과 미니앨범 '공중무용'을 통해 국악의 새로운 가능성을 발견할 수 있을 것입니다.
#송소희 #국악신동 #싱어송라이터 #NotADream #공중무용 #경기민요 #크로스오버 #한국전통음악 #음악의다양성 #국악현대화 #에스닉음악 #전통과현대의만남 #음악적변신 #국악의미래 #송소희음악여정
Song So-hee, once known as a 'traditional music prodigy' and recognized as an heir to Korean traditional music from an early age, is now brilliantly soaring as a singer-songwriter, establishing her own unique musical world. Let's explore her musical journey that encompasses both tradition and modernity based on the clear tone of Gyeonggi folk songs, along with the behind-the-scenes story of her sensational song 'Not a Dream'.
Song So-hee has attracted attention as a "traditional music prodigy" since childhood. She first participated in "Korea Sings" in 2004 as a 1st grader, performing "Odolttogi," and in 2008, as a 5th grader, she won the grand prize at the year-end finals with "Changbutyaeryeong"1. She later studied at Dankook University's Department of Korean Traditional Music and actively worked as a Gyeonggi folk song singer, but within this path, she felt an unquenchable thirst.
"Why do I feel emotions that aren't resolved even though I'm making music?" Song So-hee, who questioned herself, thought that folk songs as a 'classical' genre were aimed at finding correct answers1. She felt it was difficult to express herself freely within those established frameworks.
"I have a somewhat 'heretical' personality. Folk song as a classical genre has a set framework where you have to aim for the correct answer, and I thought I couldn't express myself within that framework"2
After much contemplation, Song So-hee began studying Western music and started creating songs and writing lyrics using MIDI (computer music programs). Surprisingly, during this process, her pride in Gyeonggi folk songs grew even more.
"As I studied Western music and wrote songs with MIDI, my emotions were resolved. At the same time, I developed pride in the Gyeonggi folk songs I had been doing, thinking 'This is truly wonderful music'"29
Song So-hee began a new musical challenge in her own way. It started with the idea, "Then let's divide into main character and sub-character. Main character is someone who does Gyeonggi folk songs, sub-character is a singer-songwriter"1. This was the beginning of Song So-hee as a singer-songwriter.
She successively released original singles such as 'Cloud Cape Journey' in 2022, 'Infodemics' and 'The World is a Spectacle' in 2023, and finally released her first mini-album 'Aerial Dance' in April 20241. This album contains four songs with the theme of love, each set against different times and spaces.
Song So-hee has consistently worked to express traditional Korean music in a modern way. Known as a traditional music prodigy from a young age, she continued her deep affection for traditional music by majoring in it at university8. Yet, she wanted to break boundaries and pioneer new genres for herself.
"Gyeonggi singing is a genre where you sing like a nightingale with a clear and pure tone. I had fun putting the skills I've honed into creative music at the right places, like assembling Lego blocks."1
In 2024, Song So-hee received an explosive response from the public by releasing a live clip video of her unreleased song 'Not a Dream'. With a dreamy stage atmosphere and a unique traditional vocal style melded into Irish-style music, this song achieved a record-breaking performance, surpassing 1 million views within 10 days of release and later exceeding 8.7 million views5.
'Not a Dream' was first presented at Song So-hee's first solo concert 'Pungryu (風流)' in December 2023, and she says it was "created with the hope that there will be many moments to rejoice freely"3.
The musical characteristics of this song are very unique. While extending the mysterious atmosphere and intensifying progression of 'Aerial Dance,' it invested much effort in vocal techniques and ornaments, reminiscent of Irish musicians like Dolores O'Riordan or Enya, as many reviews have noted5.
The style of Gyeonggi folk songs, characterized by a delicate and clear tone, harmonizes perfectly with the clear and uplifting atmosphere of 'Not a Dream,' and Song So-hee's expressiveness, which uniquely decorates the progression of sound through sigimsae in long-stretched syllables, shines brilliantly. These characteristics are most prominent in the chorus, which brings a refreshing feeling4.
"The flow that smoothly changes direction without time to notice the intense changes between 'maeumeur' and 'noha,' also between 'igoseeseo' and 'nal bulleo,' guides the listener through Song So-hee's emotional journey."4
Song So-hee's crossover music is characterized by maintaining the essence of traditional Korean music while adding modern sounds and performances6. She has continuously attempted to blend traditional Korean music such as Gyeonggi and Namdo folk songs with electronic music, pop, rock, and classical music.
Another feature of Song So-hee's music is the harmonious use of traditional Korean instruments and Western instruments7. In her performances, traditional instruments like gayageum and janggu play together with Western instruments like guitar and piano, creating a unique musical color.
This transformation of Song So-hee gave the public a fresh shock. She showed new possibilities by reinterpreting traditional Korean music while maintaining its charm with a modern sensibility8. She presented a new perspective on traditional Korean music, eliciting responses like "Traditional Korean music is also rock."
Song So-hee's musical journey is opening new horizons for Korean music beyond the boundaries of tradition and modernity. She is receiving support from both traditional musicians and popular music colleagues, and she says that evaluations like "It seems like it will be a big step for musical diversity" are a great strength to her1.
"I don't know what kind of music I'll do in the future, but I want to make people's music playlists more diverse."1
Song So-hee's challenge goes beyond personal musical satisfaction; it is breaking down boundaries between traditional Korean music and modern popular music, providing opportunities for more people to experience the beauty of Korean traditional music.
Song So-hee's journey, which began by leaving the world of Gyeonggi folk songs where she had spent most of her life and starting "across dreams as bell sounds rang at the head of Cloud Cape," has crossed the vast sea and gone against the dark currents of the deep sea, now reaching "beyond Cloud Cape" with 'Not a Dream'4. We can look forward to the new music she will bring and her artistic growth in the future.
Why not experience the new musical emotion created by the meeting of tradition and modernity by listening to Song So-hee's music? Through 'Not a Dream' and the mini-album 'Aerial Dance,' you can discover new possibilities for Korean traditional music.
#SongSohee #TraditionalMusicProdigy #SingerSongwriter #NotADream #AerialDance #GyeonggiFolkSongs #Crossover #KoreanTraditionalMusic #MusicalDiversity #ModernizationOfTraditionalMusic #EthnicMusic #MeetingOfTraditionAndModernity #MusicalTransformation #FutureOfKoreanTraditionalMusic #SongSoheeMusicJourney
폭발적인 가창력의 세계: Sam Ryder의 'Tiny Riot'가 불러일으킨 작은 혁명 (0) | 2025.03.30 |
---|---|
AJR의 "Burn The House Down": 불타오르는 저항의 메시지 (0) | 2025.03.30 |
꿈이 아닌 현실이 된 송소희의 '자유': 'Not a Dream'에 담긴 경계를 넘나드는 음악적 여정 (2) | 2025.03.24 |
임영웅의 '보금자리': 팬들과 사랑을 담은 특별한 트로트 곡 (2) | 2025.03.19 |
"Like Jennie": 제니의 독창적 선언과 팬들의 반응 (1) | 2025.03.14 |